blog ini sesuai dibaca jika mereka benar-banar kenal empunya blog ini! :D

Monday, August 1, 2011

istikharah cinta..



ko tengah buat apa tu?
ah tengah dengar forum,saja je nak lepaskan tensen, hehe..
ah?tak penah aku dengar ko pergi dengar forum kalau ko tensen. lawak lah ko ini sekarang....
?????????


dengar forum untuk lepaskan tensen?tak salah kan?berfaedah ar gak,daripada melantak untuk hilangkan tensen,ah tu yang sepatutnya pelik. sebab time uh kita akan melantak tak ingat dunia. habislah diet kite !!

aku nak share apa yang aku dengar time aku pergi forum hari itu.Tajuk forum ini telah menarik minat para muslimat  berbanding para muslimin. tajuk farum dia ialah 

ISTIKHARAH CINTA !

cinta itu adalah fitrah manusia,tapi jangan sampai jadi fitnah manusia.
cinta itu sangat manis,tapi jangan sampai terlalu manis takut terkena kencing manis nanti.
cinta itu biasa tapi jangan sampai mudarat...

ingatlah kata-kata ini,aku sangat tertarik dengan kata-kata yang telah diungkapkan oleh ahli panel istikharah cinta itu,walaupun nampak sempoi,tapi kalau kita medalami kata-kata tersebut,kita lebih paham apa itu cinta sebenarnya.

korang penah dengar tak couple itu haram???


 betul atau tidak???

dalam islam tidak penah mengajar kita untuk membunuh perasaan cinta dalam hati kita,
sebab cinta itu adalah anugerah daripada Allah.
kita kene hargai anugerah yang telah diberikan olehNYA
bercintalah jika anda mampu...
mampukah anda???sebab kalau nak bercinta ini ada syarat-syaratnya.....


1.bercintalah kerana ALLAH...
2.jangan lupa hubungan kita dengan ALLAH..
3.jangan bercinta sehingga terlanggar hukum dan syariat yang Allah dah tetapkan.
4.kita pandai kawal hati kita ini daripada nafsu 


mampukah anda??? jika mampu silakan untuk bercinta.... :)


tapi cuba kita pikir sebentar,mampukah kita untuk mencintai seseorang insan itu dalam masa yang sama kita mencintai Allah?
yup , kita mampu! tapi kita akan mampu berbuat sedemikian jika kita betul-betul mencintai seseorang itu kerana Allah. Kalau kita cinta insan itu kerana Allah,kita tidak akan membelakangkan Allah.

tapi kalau kita mencintai seseorang itu hanya kerana nafsu,masyaAllah!!
 besar kemungkinan kita akan membelakangkan Allah.
kita akan buat mengikut nafsu kita !

ye ! memang benar cinta atau bercouple itu biasa, atau standert di usia kita ini,
even budak-budak skolah rendah yang masih mentah itu pon ada couple,
tapi pahamkah korang apa itu maksud cinta yang sebenarnya??


bagi kita couple itu biasa,tapi sebenarnya couple itu pasti akan mendapat mudarat  pada satu hari nanti!

aku hanya sekadar berkongsi dengan apa yang aku dengar hari itu,
tak ada kene mengena antara aku dan orang lain.
aku tak nafikan aku juga ada perasaan itu,
tapi insyaallah kita mampu kawal jika kita betul-betul nak kawal benda itu..

bak kata pepatah...hendak seribu daya,tak hendak seribu dalih..
suka aku ingin berkongsi ilmu lagi.. cuba kalian baca tafsir al-quran surah an-nur :26
paham,pikir,renung dan beramal lah.. 



sekadar berkongsi..
insan yg masih  mencari kebenaran...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...