blog ini sesuai dibaca jika mereka benar-banar kenal empunya blog ini! :D

Thursday, May 31, 2012

bila masak dengan si kenot =)

setelah penat pujuk rayu and jampi-jampi sikit..barulah "si kenot' ni nak tolong kakak dia masak. Alhamdulillah, atlest ada jugalah kawan kat dapur tu. ceritanya begini...
*kali ini dicerita dengan berdailog.. lebih mudah paham mungkin*


Situasi 1 :


aku : "adik, tolong gunting-guntingkan sotong ni "
si kenot : tak nak ! geli.. adik tak nak pegang sotong uh..eiii
aku : apa yang nak gelinya? 
si kenot : adik nak tolong buang tulang dia lah..
aku : tu lagi lah kene pegang sotong uh.. =,='

 tu semua sebab nak main dakwat hitam sotong tu lah en, tapi dia pangil "liquid"

Situasi 2 :

aku : "potong bawang merah and putih pula"
si kenot : nak potong macam mana ni??
aku : guna pisaulah adik oii..
si kenot : yelah, macam mana? 
 (setelah diajar and siap di potong kulitnya, and dihiris)
si kenot : alah..senang kacang je..

walaupun perbagai bentuk di potong, tapi bolehlah diterima.. hahah sambil masak, tergelak2 aku dengan si kenot ni, pelbagai ragam.. tak leh cerita sepenuhnya, sebb tak reti nak cerita.. =)
yang tak tahannya, sepanjang masak uh, ada je LAGU yang keluar dari mulut dia.. macam-macam lagu dia nanyi.. bolehlah jadi radio bergerak en.. heheh

Situasi 3 :

aku : adik ! basuh bawang tu, baca selawat nabi tau !
si kenot : ahh..kamulah bacakan, (sambil pegang bawang)
aku : eyh, bacalah ! kamu yang pegang..ke.. adik tak tau selawat cam mana???
si kenot : (terus berselawat kuat2 macam kita sambut maulud nabi tu.)
aku : boleh lah... (sambil tu ajar, cara selawat yang selalu aku buat)
si kenot : sama je kan.. selawatkan banyak cara...asalkan selawat..
aku: ok. *terdiam ^^,


dalam hati aku, budak kecik ni..ada2 je.. event tak de lah , dia leh tolong aku macam gaya orang pandai masak.tapi sekurang-kurangnya adalah peneman kat dapur tu.. :)

oppss..lupa lak.. siapa dia "si kenot" tu?? hehe.. adik last kami.. kat rumah dialah yang paling sentiasa CERIA !! 


*tak dapat amik gambar dia time tengah tolong masak, sebab dia ni
susah sikit dengan camera.. tak nak orang amik gambar dia.

penah aku tanya, kenapa tak suka amik gambar adik?? dia jawab apa?
"sebab adik tak suka and tak hensem sekarang n".

so.. dia nak orang amik gambar dia, time dia tengah hensem2 je lah.. hehe

sambung sikit lagi..sepanjang tengah masak uh.. asyik duduk atas kerusi je.. penat berdiri katanya
aku pun ckp.. kalah org tua lah adik ni..
tengah tumis bawang pun nak duduk atas kerusi.. amboi3.. 

ok ! tu je lah yang aku boleh cerita kat sini..sebab aku tak tau nak tulis cam mana dah. banyak lagi situasi yang berlaku sepanjang dia tolong aku sebenarnya..tapi ini je lah yang aku mampu cerita.. :)

tulis kat blog ni pon, sebab saja nak buat kenangan.. 

thnks adik.. :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...