blog ini sesuai dibaca jika mereka benar-banar kenal empunya blog ini! :D

Friday, September 13, 2013

Isu Ummah , cadnakah kita ??

"barang siapa tidak mengambil berat tentang urusan umat Islam,
maka bukanlah mereka daripada kalangannya"
( sabdaan rasulullah s.a.w)

kini, aku sedar akan kata hadis tersebut, apakah tujuan aku hidup dimuka bumi ciptaan Allah ini?
jika aku hanya kejar kejayaan dan kekayaan,
jika aku hanya meneruskan kehidupan aku tanpa ada bakti kepada orang lain..
tanpa ada bekalan dan saham diakhirat kelak...
itukah matlamat aku hidup??

memang! memang aku tak mampu untuk membantu mereka dari segi fizikal dan mental..
tapi Islam itu mudah.. banyak cara yang aku boleh lakukan untuk membantu mereka..
aku tak mampu untuk kesana dan berjuang bersama mereka..
aku tak mampu untuk memberi mereka wang beribu-ribu untuk ubatan mereka..
aku tak mampu untuk memberi nasihat dan sokongan kepada mereka...

tapi....
aku mampu berdoa memohon pertolongan kepadaNYA...
aku mampu membeli sambil menderma kepada mereka..
aku mampu meyebarkan maklumat kepada rakyat lain di sini, agar mereka sedar akan isu ini..
apa yang aku mampu lakukan...
akan aku lakukan.


siapakah yang aku cuba maksudkan ini??
siapakah yang aku sebok ingin membantu mereka? siapakah mereka dengan aku??
apa yang aku dapat jika aku cadna tentang mereka?
apa yang akan aku perolehi didunia ini?? jika aku ikut aktiviti yang berkaitan dengan mereka?
siapakah???

itulah saudara seIslam kita, 
rakyat yang sedang memperjuangkan dan mempertahankan agama Islam..
mereka berjihad dan mereka cinta akan kematian..
mereka yakin segala pengorbanan mereka akan mendapat ganjaran diakhirat kelak..
itulah mereka...

rakyat PALASTEN, SYRIA dan MESIR !!
begitu juga dinegara - negara lain yang ditindas..



*flashmob gaza, syria dan mesir di KUIS..

ini adalah salah satu cara untuk menyampaikan maklumat kepada mahasiswa tentang isu ummah.
mungkin mereka bukan sekarang...tapi insyaAllah satu hari kelak..
makin ramai yang cadna tentang isu ini, makin banyak doa yang dihantar..
insyaAllah, lakukan semuanya kerna Allah..
hanya kerna untuk mendapat KEREDHAAN DARINYA...

#prayforgazasyriaandmesir

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...